Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Varför Mortal Kombat X är bästa fightingspelet 2015

mortalkombatx_jason_mileenaMortal Kombat är spelserien som alltid befunnit sig i skuggan av Street Fighter redan från första delen, då Street Fighter II till bland annat SNES erövrade en hel värld. Men Mortal Kombat levde på att det var råare och under 90-talet rådde en viss moralpanik kring våld i TV-spel som naturligtvis hade motsatt effekt och gjorde spelet till en succé.

Sedan har det kommit otaliga spel där karaktärerna pucklat på varandra i varierande kvalitet, nya karaktärer har tillkommit och gamla har försvunnit eller tagit en paus, ibland har slagsmålen skett tillsammans med diverse seriefigurer. Franchisingen var inte bra för varumärket, men med Mortal Kombat 9 visade Netherrealms att de ville och kunde göra ett seriöst fightingspel.

I sådana här sammanhang är det ett visst erkännande att ditt spel hamnar i internationella e-sportssammanhang vilket Mortal Kombat 9 gjorde, samtidigt släppte Capcom trimmade versioner av Street Fighter 4 i en både super och ultra-version som fortfarande dominerar.


Men med Mortal Kombat X
tar Netherrealms klivet ut ur skuggan och levererar årets fightingspel och de hade inte kunnat hamna mer rätt. Försenade Ultra Streetfighter IV till PS4 som lanserades tidigare i år (ett år efter PS3, XBOX 360 och PC-versionen) har sågats vid fotknölarna och Playstation 4-versionen har blivit portad vid alla större e-sportsammanhang. Utan att kunna något nämnvärt om detta, men det är knappast ett gott betyg åt Capcom som satsat stort med Sony och gjort Street Fighters femte upplaga exklusivt för Playstation 4, som förövrigt flyttats fram från hösten till någon gång under nästa år. Detta gäller även för en konsolversion av Tekken 7, först någon gång under 2016 kommer en version till PS4 eller XBone. (Min favoritserie Soul Calibur verkar inte ens finnas på kartan…)

Bland resterande konkurrenter som sticker ut återfinns en upputsad version av Dead or Alive 5 – Last Round, som fått ett blandat mottagande och lastgamla Killer Instinct har fått två nya säsonger till, sedan kommer säkert Dragonball Xenoverse sälja hur bra som helst men de slåss inte riktigt om samma publik. Det är med ungefär samma konkurrens som Måns Zelmerlöw hade i Eurovision för Mortal Kombat X att plocka hem titeln som årets fightingspel 2015.

Men det är faktiskt också ett bra spel, ett av de snyggaste enligt mig på XBOX One, trots allt tal om inte full HD och spelet är byggt på den gamla Unreal Engine 3. Möjligen att Forza 5 eller Metal Gear Solid V är ett strå vassare, men MKX behöver inte skämmas för sig. Att grafiken är detaljerad, genomtänkt och att det finns en stor dos humor i de många makabra scenerna gör inte saken sämre.


Fightingspel är alltid
roligare att spela två, men om du inte gör det så finns det mycket för dig som ensamspelare att göra också. Det finns ett ambitiöst storymode som sträcker sig över två decennier som förklarar bakgrunden till de många karaktärerna i Mortal Kombat X. Du behöver spela genom detta för att låsa upp alla spelbara karaktärer. Storymode innebär också att du får spela med de flesta karaktärerna och möta dem på samma gång, handlingen flackar mellan tid och rum för att kunna få med de flesta, fast Predator och Jason utelämnas. Någon lägre gräns fanns det även för manusförfattarna, för det är ingen höjdarstory.

Sedan har du Mortal Kombats klassiska torn, du kan skapa ett eget eller delta i färdiga torn, där varje torn är en form av turnering. Det presenteras tillfälliga kampanjtorn för dagen och du får lite olika belöningar som ska locka till att spela. Allt du gör i spelet ger dig förutom Factions-poäng också Koins, spelets egen valuta. Dessa kan du använda i den enligt mig tråkigaste delen som kallas för Krypt. Pengarna används till att slå sönder bland annat gravstenar (fråga mig inte om logiken i detta) som du hittar i en labyrint, när du slår sönder dessa får du tillgång till dräkter (skins), spelskisser, musik ur spelet och blodigare finalitys. Orkar du inte spela för att låsa upp allt extra så kan du för 199:- extra låsa upp allt i XBOX Store och denna del är så dålig att du faktiskt vill göra det.

Det är väl när det kommer till DLC som Netherrealms och WB fått mest kritik. Det är mycket DLC i spelet till för höga priser för en AAA-titel som säljs till fullpris och det känns snopet att du inte får allt.

Ett exempel är att en del utgåvor har sålts med en kod för att tanka hem karaktären Goro och då främst till de som bokade honom tidigt, jag köpte spelet ett par veckor efter releasen och fick med denna kod, men andra utan kod måste köpa honom för 49:-.
Utöver det finns ytterligare 4 karaktärer till att köpa för 49:- eller 89:- med ett par extra dräkter, bara för att testa köpte jag Jason som är känd från Fredag den 13:e-filmerna.

Jag gillar förvisso karaktären (hans uppercut gör enorm skada) men jämfört med vad hela spelet kostar så känns det något dyrt för en karaktär. Det stör mig att jag har tre gråa fält för icke-spelbara karaktärer i min meny när jag ska välja karaktär och som jag inte kan låsa upp utan att betala. Utöver de nedladdningsbara karaktärerna finns det ändå 24 stycken där varje sedan har tre olika kampstilar du kan lära dig att bemästra, så du har en hel del att utforska ändå.

Vill du verkligen låsa upp allt i spelet, med alla dräkter så måste du också skaffa mobilspelet Mortal Kombat X till din telefon. Det är kanske inte världens mest avancerade fightingspel utan du ska mest peka upprepade gånger på skärmen och vid givna tillfällen svepa åt något håll och trycka två fingrar på skärmen samtidigt för att blocka.

Vad som däremot imponerar är att spelskaparna har byggt upp spelet längst en karta med torn du ska besegra och varje karaktär i ditt team på tre är spelkort som du samlar på dig och som du kan levla upp och utrusta. Självklart som i alla s.k. free-to-play finns det massor av saker som du måste betala för om du vill komma fram snabbare i spelet, den dyraste mikrotransaktionen ligger på 1033:-.

Men idén om att ha ett team som du levlar upp och utvecklar med diverse tillbehör är inte helt fel, det skulle inte ha ersatt det klassiska fightingspelet, för det är vad Mortal Kombat X är och ska vara, men den trista delen med Krypt hade gärna kunnat få en sådan utformning.


Sorgebarnet är förmodligen
själva online-delen. Den känns minst sagt buggig och har anklagats för dålig nätkod av flera källor. Du kan gå med i en faction som du sedan tillhör och som ger dig poäng i både online-delen och spelläget, men för mig blev de andra spelarna bara namn på en lista som jag inte brydde mig nämnvärt om.

Minsta lagg i en match i online-läget kan vara förödande, för min egen del så har jag en fast 100-lina men det har inte all du möter och då hjälper inte det. Sedan kan också servrar strula och om mjukvaran bakom MKX är buggig på denna punkt så kommer det uppstå problem.

Detta vill säga om du ens möter en annan spelare, ofta så stannade jag bara vid skärmen där motspelare söktes, fast det fanns flera inloggade enligt spelet så kopplades jag inte fram till en match. Men denna del arbetar studion hårt på att utveckla och mjukvarubuggar går ju alltid att åtgärda även om det naturligtvis är bättre än att de inte finns, så det kan hända mycket framöver.

Trenden för fightingspel är att de håller i flera år och att det bara kommer tillputsade versioner. Något sådant är mycket möjligt för Mortal Kombat X, en elfte installation är nog långt borta och med den förkärlek som finns här för att kränga på spelarna nedladdningsbart material så räkna med fler karaktärer som DLC och säkerligen något expensionpack.

Det är enkelt att komma in i Mortal Kombat X även om du inte lirat mycket fightingspel tidigare, men för den som vill fördjupa sig och finslipa sin teknik i timmar finns den möjligheten. Just nu strålar solen på Mortal Kombat X och så kommer det förbli resterande 2015.

Har du en XBOX One så är det detta fightingspel du ska ha. Men även om du har en Playstation 4 och är en stor fan av Street Fighter så är detta en titel värd att kolla upp.

 

Missa inte heller min recension på den specifika Mortal Kombat Gamepad som PDP har tagit fram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: