Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Final Fantasy XI blir mobilt

final_fantasy_11_screenshotSquare Enix meddelar att de kommer att släppa Final Fantasy XI till mobiltelefoner i början av 2016, att den japanska spelutvecklaren släpper nya versioner av sina spel förvånar ingen, men elfte delen var nog lite oväntat. Den elfte delen av Final Fantasy skiljer sig från sina föregångare genom att det är ett online-rollspel som var stilbildande på sin tid när det släpptes i Japan 2002, spelet var bland annat först med att introducera ett auktionshus i ett mmorpg. Elvan är ett av de få MMO som lanserats innan World of Warcraft och som har överlevt. Square Enix lyckas fortfarande med konststycket att klämma ut 13 dollar i månaden för ett medlemskap, något som de flesta andra tillverkare misslyckats med där allt fler blir gratis att spela medan de säljer innehåll i spelet.

I samband med att Square Enix lanserar den mobila versionen avslutar de under våren 2016 stödet för Playstation 2 (ja du läste rätt, det står två) och XBOX 360, versionen för PC kommer att finnas kvar. Det är förövrigt den enda versionen som jag har spelat och i jämförelse med den nyrestaurerade versionen för XBOX 360 såg den ganska spartansk ut med tanke på att spelet var fyra år äldre till PC (själv är jag förvånad över att dagens datorer ens är bakåtkompatibla med ett spel som är 13 år gammalt). Inte ens i spelets senare expansioner (senaste från 2013 verkar spelmotorn eller grafiken ha uppdaterats) men Square väljer ändå att lägga ned XBOX 360-versionen, jag hoppas däremot att de kommer att använda den som grund till mobilspelet. De meddelar också att de kommer att släppa en sjätte expansion av spelet i år…

 

Det finns inte så mycket information om mobilspelet, utvecklingen sker ihop med koreanska Nexon som specialiserat sig på att göra onlinespel till mobiler. Det som de flesta vill veta är om de kommer begära ut 13 dollar per månad för den mobila varianten. Spel med en månadsavgift har inte gjort någon succé på mobiltelefoner och i regel är inte spelare beredda att betala några högre summor för spel på mobilen, förmodligen då de i regel erbjuder en sämre upplevelse än vad en dator eller konsol ger. Att de är intressanta för spelskapare är att de erbjuder betydligt större volymer.
Den mest förutsägbara lösningen kring betalningen är att Square Enix gör en pay-to-win/pay-to-play där du helt enkelt får betala för att slippa att vänta och för att få kraftfullare utrustning, ett fenomen som används i alltför många mobilspel… Eller om de gör som det numer borttagna auktionshuset i Diablo III och säljer föremål för verklig valuta och tar en procent på det…

Det råder en viss skepsis om hur kontrollen kommer att fungera, men i exempelvis World of Warcraft-inspirerade Chaos and Order tyckte jag att kontrollen fungerade bra, så det går nog att lösa, även om Square Enix haft problem med det i tidigare portningar. Exempelvis är fightingsystemet som är en blandning av actionstrider och seriens turbaserade stridssystem perfekt för en mobil.
Det som snarare oroar mig är att Final Fantasy XI är ett otroligt långsamt spel, med betoning på långsamt, som inte alls passar den mobila spelaren som vill kunna fördriva en kortare tristess. Om du missar en båt i spelet vill du inte stå och vänta på den längre än vad du står och väntar på bussen i verkliga livet. Det finns en stor skillnad i hur rollspel spelas på datorn och hur de spelas på en bärbar enhet, på datorn krävde elvan att du la ner flera timmar vid varje spelsession. På en mobil, ja du har inte ens batteritid till det…

 

När Final Fantasy XIV som också är ett MMO lanserades så fick det kritik för att vara för svårtillgängligt. Det är inget mot vad FF XI är, även om du har koll på Final Fantasys spelvärldkommer du ägna åtskilliga timmar för att behöva sätta dig in i spelet. Spelet är komplext. Du har ett huvudjobb och ett subjobb (Dessa jobb är Warrior, Monk, Thief, White mage, Black mage m.fl. som du känner igen från Final Fantasy och jobbsystemet är hämtat från tredje delen av serien), du kan sedan låsa upp nya jobb. Och varje jobb börjar om på level 1 och kan levlas upp till nivå 80 i ett extremt långsamt tempo. Du får inte med dig några erfarenheter från ditt förra jobb heller, hur närbesläktade de än må ha varit. Behöver jag nämna att det också är extremt svårt, räkna med att dö ett antal gånger, vilket gör att du flyttas tillbaks till din senaste startposition och du kan behöva en halvtimme på dig att förflytta dig. Inte bara det och att du förlorade XP på att dö gjorde att alla i chatfönstret ropade efter en vit magiker som kunde få dem att återuppstå på plats.

Sedan kan du också lära dig diverse egenskaper som att smida vapen, sy kläder, fiska eller odla växter… Det är saker som vi tar som standard idag i rollspel, men detta var nydanande på den tiden och Square Enix har verkligen utvecklat ett helt system kring de här sysslorna, för att odla saker räckte det inte med att ha rätt grödor och kristaller, du skulle också stå vänd i rätt riktning mot månen eller solen, jepp både placering och tid på dygnet spelade in…

 

Det jag gillade bäst med spelet var deras Guilds, eller Seashell som de kallade sina forum. Då spelet krävde så mycket tid i anspråk så blev det en del chattande och efter ett tag lärde jag känna de mest frekventa medlemmarna i samma forum. Eftersom alla spelade på samma server mötte du människor från hela världen och du kunde lösa uppdrag med japanska spelare som vägrade att prata engelska med dig och blev irriterade när du inte förstod vad du förväntades göra.

Gruppfighterna var också extremt underhållande, från början krävde spelet att alla var på ungefär samma level plus minus någon nivå. Men sedan ändrade Square Enix så du kunde justera nivån till samma för alla spelare och du kunde välja nivå utformade efter det området. Bäst var förstås om du fick en vit magiker på högsta nivå som healade helade gruppen så ni kunde ge er på de starkaste fienden utan att ens riskera att dö.

Det är lätt att bli nostalgisk men jag bär en viss hatkärlek till det här spelet. Att behöva ställa väckarklockan på fyra timmarsintervaller för att du ska mata din blivande chocobo är inte roligt, det är mest frustrerande. Att grinda var i det närmaste fruktlöst, dropsen var oftast väldigt snålt tilltagna. Belöningarna för ansträngningarna du gjorde i spelet var få, du fick egentligen bara ännu jobbigare uppdrag framför dig där du bara var en liten del i ett större sammanhang, även om alla spelare följde samma intrig så kändes du inte som den där utvalde hjälten som skulle rädda världen. Du hade fullt upp att överleva ihop med alla andra. Väldigt olikt något annat Final Fantasy.

Rent tekniskt tror jag inte det blir några problem att klämma in spelet i en mobil eller surfplatta, betydligt nyare spel som är mer krävande har portats. Det enda som jag mer oroar mig över är storleken på spelet som redan på den tiden krävde 6 gigabyte i utrymme och är inte något du laddar ned i en handvändning på mobilen.

Sedan är grafiken inte den vassaste men däremot musiken, tonerna till Final Fantasy har nog aldrig varit vackrare…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: