Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Spela Zelda på mobilen?

oneplus_zelda

Det blev en skräll när Nintendo som länge visat röda siffror meddelade att de börjar tillverka mobilspel, enligt följande artikel i Aftonbladet. Nu är handhållna enheter inget nytt för bolaget, Nintendo som var först ut med Game Boy 1989 har lång erfarenhet från marknaden med bärbara spel.

Men att börja producera spel för andra enheter än sina egna har bolaget mycket lite erfarenhet av (och intresse), deras spel har alltid varit exklusivt för deras egen hårdvara. Och ska väl tilläggas många gånger bolagets ”selling point”. Jag hade förmodligen aldrig skaffat en Nintendo 3DS om det inte var för Zelda – A Link between worlds.

 

Men tiderna förändras, mobiltelefonen har tagit över marknaden för kameror, MP3-spelare och som Nintendo insett bärbara konsoler. Det är egentligen inte konstigt, mobilen är en enhet du alltid bär med dig. Det går dessutom att säga mycket om 3DS. Antingen är du med på tåget eller blir stående kvar på perrongen.

Företaget meddelar att de inte kommer att släppa några av deras klassiska titlar till mobilen. Det tror jag så mycket jag vill på… Square Enix har med sina nya releaser av bland annat sitt första Final Fantasy fram till det sjätte spelet visat att det går att dra in en hel del pengar på remakes av äldre titlar. Och hur många plattformar har inte Nintendo släppt sina äldre spel. Exempelvis finns Super Mario Bros inte i mindre än i 24 olika versioner med vissa förändringar från originalutgåvan.

Nintendo säljer dessutom äldre titlar i sin egen onlinebutik till både 3DS och Wii. Men till skillnad från Square Enix har de inte gjort mycket för att förbättra dem. Det som förmodligen tar mot för Nintendo är att de inte kommer kunna ta ut 60:- för samma version av Zelda som ursprungligen släpptes till Game Boy 1993 (en ny version för Game Boy Color släpptes 1998 men var samma spel men hade 16 färger istället för fyra gråskalor.) Att köpa detta till 3DS för sextio spänn känns lite som en rip-off. Men alla utgåvorna av Super Mario Bros tyder ändå på att Nintendo kan anpassa spelen, när de vill.

 

Spelare på mobiler har vant sig vid betydligt lägre priser och att spelen grafiskt håller högre klass, se bara på Square Enix ambitiösa konverteringar av Final Fantasy 3 och 4. Nintendo konkurrerar även med roms som fungerar alldeles utmärkt att köra på mobiler. Dessutom är mobiltelefoner idag faktiskt kraftfullare än exempelvis Game Cube var så en port på Wind Waker eller Twilight Princess hade varit möjliga att släppa direkt. Det enda kruxet är väl kontrollen, något som Square Enix också kämpat med, men med Nintendos erfarenhet av produktion av fysiska produkter kan de faktiskt bli de första som lyckas producera en extern handkontroll för mobiler som ansluts via Bluetooth.

Men om inte Nintendo upptäcker den hårda vägen vilka krav som faktiskt ställs är jag övertygad om att vi kommer få se ett remake på The Legend of Zelda med lånad grafik från Zelda – A link between worlds.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: