Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Idag spelar jag:

Final Fantasy II
Final Fantasy I och II som ursprungligen släpptes till NES har nu kommit till iphone. Grafiken ser ut att vara hämtat från utgåvan som finns till PSP, som jag aldrig själv testat, utan jag har bara för ett decennium sedan spelat den gamla NES-versionen som var i det närmaste ospelbart svårt. Grafiken påminner om SNES och passar äventyret perfekt. Även musiken har fått sig en rejäl uppdatering och den klassiska Final Fantasy-musiken låter bra från telefonen.

Den största anpassningen som gjorts är att spelet har blivit betydligt enklare, men det är fortfarande på sina håll svårt. Råkar du gå in i fel zon stöter du på betydligt starkare fienden och ditt äventyr är över. Det finns inte heller någon karta, så det är lätt att gå fel. Jag vet inte hur mycket som skiljer sig från PSP-versionen eller om Square-Enix gjorde dessa anpassningar för att de inte trodde att någon som spelar på en telefon vill lägga ned lika mycket tid och energi på ett spel.

För att kunna manövrera spelet har en anpassning till iphone gjorts. Styr gör du genom att använda det transparenta styrkorset på skärmen, inne i städer, grottor eller byggnader kan du springa snabbare om du håller ned en knapp som syns till höger på skärmen. Det fungerar hyggligt, men mindre problem uppstår när du ska kommunicera med en karaktär i spelet som rör på sig, precisionen är kanske inte den bästa.

Ytterligare en stor förändring jämfört med originalet på NES är att de har ändrat fight-systemet, bortsett från det uppenbara att du klickar på symboler som exempelvis attack och sedan på fienden du vill attackera, var tvåan främst känt för att spelet inte automatiskt lät dig attackera en annan fiende om den du valt att attackera dog eller flyttade på sig. På versionen för iphone så attackerar du en annan fiende automatiskt.
En annan sak som var unik för tvåan i serien är att du inte levlade upp på samma sätt, utan de förmågor du använde dig av blev du bättre på, men det till en kostnad av att du blev sämre på något annat.
I den här versionen blir du bara bättre och det är ganska lätt att manipulera spelet, genom att låta dina karaktärer attackera varandra under en fight så ökar Stamina och Health betydligt fortare. Ett bra tips om man vill få upp styrkan på svagare karaktärer så de håller liknande nivå.

I spelets början blir en by attackerad och våra fyra huvudkaraktärer Firion, Maria, Guy och Leon blir föräldra- och hemlösa, de försöker fly men attackeras på vägen. De tre förstnämnda vaknar upp i Altair hos prinsessan Hilda, men Leon saknas. Attacken mot deras hemby gör att de söker sig till motståndsrörelsen som Hilda leder för att hämnas kejsaren som attackerat dem, samtidigt som de söker efter Leon. Sedan följer faktiskt en hel del sidohistorier och ett antal spelbara karaktärer som fyller Leons plats.

En bland de första är siaren Minwu, och när du klarat av spelets andra uppdrag och befriat fångarna samt hämtat Mythril ur grottan, ska du bege dig tillbaks till Fynn, där fanns ett par starka soldater som i början av spelet inte gick att besegra, men med lite magiattacker (Fire, Blizzaga eller Thunder, men glöm inte att ha levlat upp dem lite först) och med Minwus protect-spell går de faktiskt att ha ihjäl.
Ännu bättre är att de släpper två nya trollformler, flame bow och Golden armor. Saker som du normalt inte kan ha så här tidigt i spelet. Detta är också ett bra ställe att levla upp flera av dina förmågor och snart kan du röra dig tämligen fritt på spelplanen, utan att behöva oroa dig för att hamna i en zon med för starka monster.

Naturligtvis dras Final Fantasy II med samma problem som flera äldre rollspel. Turbaserade fighter är kanske inte det häftigaste idag, och i FFII är de verkligen turbaserade i den meningen att dina karaktärer och fienden turas om att slåss varannan gång. Slumpade strider varannan sekund blir ganska snart väldigt monotont, det blir också ganska många sådana eftersom det inte alltid är självklart var du ska gå och det finns väldigt stora ytor att röra sig över som inte alltid verkar ha någon annan funktion än att göra spelet mer tidskrävande.
Men trots detta är spelet charmigt och smått beroendeframkallande. Om det är värt 65:- som det kostar på Appstore är en annan sak, med tanke på att man på Playstation store kan få Final Fantasy VII, VIII och IX för en hundralapp styck, spel som är betydligt mer avancerade och större än vad Final Fantasy II är.

För den riktige nostalgikern finns också första delen av Final Fantasy I i en ny version för iphone och har fått samma ansiktslyftning som del två. Den har jag inte prövat ännu, minns att jag tyckte att del I på NES var helt ospelbart när det begav sig men när jag är klar med tvåan kollar jag nog in den också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: