Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Idag spelar jag:

Heavy Rain
Heavy Rain är mer en interaktiv film än ett traditionellt äventyrsspel, som handlar om Ethan Mars som i början av spelet får sin idylliska tillvaro krossad när Jason, en av hans två söner dör i en olycka i spelets inledning.
Det leder till en skilsmässa mellan honom och frun samt att relationen till den kvarvarande sonen Shaun blir väldigt frostig och Ethan plågas ännumer av sin förlust. När Shaun blir kidnappad av vad polisen misstänker är en seriemördare som går under beteckningen the Origami Killer, som också skickar ledtrådar till Ethan, är han besluten om att söka efter sonen och mördaren på egen hand.
Ethan är inte ensam, privatdetektiven Scott Shelby liksom FBI-agenten Norman Jayden undersöker också morden. Ethans sökande leder honom också till journalisten Madison Paige som intresserar sig för hans fall.
Samtliga karaktärer har en viktig roll att fylla i historien och du styr dem under olika episoder som berättas parallellt med varandra.

Under spelets gång ställs du inför olika val och de val du gör påverkar handlingen, det ska inte finnas mindre än 22 olika slutscenarion.
Vid ett tillfälle får Ethan i uppdrag att bege sig till sin adress för att mörda en man, jag är först övertygad om att jag inte kommer låta Ethan mörda honom. Men när dörren öppnas så tycker jag instinktivt illa om personen och scenen slutar med att jag skjuter huvudet av mannen, vilket ger mig en ny ledtråd.
Själva spelmomentet består mestadels av att du ska trycka på rätt knapp i tid eller styrspaken åt rätt håll, eller att du ska trycka olika kombinationer eller pressa knappen så snabbt som möjligt, vilket inte är så roligt. Spelets styrka består istället av karaktärerna, stämningen och det visuella som förstärker handlingen.

Är du inte nöjd med hur en scen slutar, kan du spela om den från början och välja om den ska påverka handlingen eller inte genom att välja om du ska spara eller inte. Det betyder att du kan spela vissa nyckelscener igen och se vad som skulle hända om du gjorde annorlunda. Vilket inte betyder att du måste spela om spelet från början om du vill uppleva ett annat scenario.
Heavy Rain är en mörk och deprimerande historia som vänder sig till en äldre målgrupp än vad de flesta spel brukar göra. De interaktiva inslagen gör att du som spelare också blir mycket mer emotionellt engagerad i karaktärernas utveckling.
Vid ett par tillfällen drabbades jag nästan av dåligt samvete för vad jag utsatte Ethan för, jag utförde nämligen alla uppdragen utom ett. Men min version av spelet fick ändå ett hyfsat “lyckligt slut”.

Just nu överväger jag om jag ska spela om spelet på nytt för att se hur mycket jag kan påverka i historien, för att se hur mycket av vad jag i spelet upplever som fri vilja som egentligen är en illusion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: