Google Translate

Om mig:
Mitt namn är Henrik D. Ragnevi, jag är född 1978 och är samordnare och intressepolitisk talesperson för Attention i Göteborg samt ledamot i Riksförbundet och NSPH. Jag är en van debattör och föreläsare när det kommer till psykiatri.
Frågor som intresserar mig är psykiatri, socialförsäkringar arbetsmarknad. Men jag diskuterar gärna andra frågor som den havererade bostadspolitiken med den som har intresse…
Film, TV och mode är stora intressen, jag gillar att pröva nya mörka ölsorter och har en förkärlek för japanska rollspel.
Jag har studerat det mest varierande ämnen, vilket gör att jag kan hantera de flesta publiceringswebbverktyg som finns, peka ut amygdala i hjärnans limbiska system samt vet vad Harris Tweed är i en kvalitetskavaj.
Arkiv

Idag spelar jag:

Final Fantasy Crystal Chronicles – Ring of Fates
Square Enix har gjort ett väldigt underhållande action-rpg om Yuri och hans tvillingsyster Chelinka, de bor tillsammans med sin pappa utanför staden Rebena Te Ra. På gården bor också karaktärerna Al och Meeth som behärskar magi och alkemi och som de lär tvillingarna använda sig av. Redan i inledningen får vi veta att något är ute efter tvillingparet och en mörk varelse smyger omkring i krokarna.
Spelet är en efterföljare till Final Fantasy Crystal Chronicles på Nintendo Gamecube men utspelar sig innan det föregående spelet. Square Enix har sin vana trogen att göra Final Fantasy-världen så rörig och invecklad som de bara kan, Star Wars kan slänga sig i väggen i jämförelse.
Den mesta delen av spelet utspelas i den övre av NDS två skärmar. Den undre skärmen används när du vill kasta vissa magiska formler eller används till att styra spelets menyer. En miss är att det går inte att pausa när man vill ändra i menyn, utan spelet fortsätter. I multispelarläge är detta förståeligt då det hade varit fruktansvärt irriterande, men när man spelar ensam i storymode borde det vara möjligt och det är mer irriterande att det inte går att pausa i spelet.
Karaktärerna styrs med styrkorset, vill du växla karaktär så klickar du på ikonen föreställande karaktären på den nedre skärmen. Vid flera tillfällen så upplever jag att det är svårt att få karaktären att gå rakt nedåt. Alltså rakt för karaktären, kameran visar allt snett uppifrån i fågelperspektiv, och för att kunna gå rakt måste du trycka snett ner och till höger samtidigt och på min NDS funkar detta väldigt illa, vilket leder till att jag får zick-zacka mig fram över broar och smalare passager.
Bortsett från denna miss är annars spelet fruktansvärt underhållande och beroendeframkallande, jag har redan ägnat timmar åt spelet det senaste dygnet. Grafiken är underbar, för att vara på NDS. Röstskådespelarna är dock på gränsen till enerverande, men oftast pratar karaktärerna inte, så det kan man leva med.
Jag har inte känt mig så här exhalterad över ett spel i Final Fantasy-serien sedan version VII.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Saker som jag har köpt:
Saker jag skulle vilja ha: